Winterreis Spanje 2014-2015

14/12/2014   Wommelgem – Callengeville (FR)   340km

We hebben de bedoeling een doorreis te maken van noord naar zuid Spanje,met bezoeken aan verschillende historische steden zoals Burgos, Valladolid,Segovia, Avila, de hoofdstad Madrid, Toledo, Alacant en Valencia.

Rond 16.25u vertrekken we voor de aanvang van onze reis richting Spanje.
Tijdens de winter is het natuurlijk vlug donker, maar we bollen dapper door naar de 1ste overnachtingplaats : Callengeville in Frankrijk.
De rit is vermoeiend voor de chauffeur want er is geen verlichting op de Franse wegen. Buiten is het vrij koud en regenachtig. We komen aan om 20.45u  op een grote parking (voor bussen) over de dorpskerk en het is gratis! Een pintje is wel verdiend en daar genieten we dan van.

15/12/2014   Callengeville – Roullet-St.-Estèphe (FR)    570km

De klokken van de kerk doen ons al vroeg ontwaken, het is maar 2° buiten! We ontbijten en kunnen vertrekken via Evreux, Tours, Poitiers en Angoulême. Even daarbuiten vinden we de camperplaats : gratis (water, lozen, WC).

16/12/2014   Roullet-St.-Estèphe – San Sebastian (SP)   346km

Voordat we verder trekken gebruiken we de gratis service zodat we een tijd gerust zijn onderweg. We betalen 3x de tolweg in Frankrijk en 1x in Spanje.
Het weder wisselt tussen regen, mist, zon en wolken. In San Sebastian regent het alweer en we besluiten hier een camperplaats te gebruiken, de betaalautomaat is defect, normale tarief  : 3,25€/1 dag. De stad ligt ver verwijderd van deze camperplaats en er is geen openbaar vervoer in de nabijheid, daarom beslissen we om ’s anderendaags verder te reizen tot Burgos.

17/12/2014    San Sebastian – BURGOS (SP)   229km

Hier begint eigenlijk ons Spanjeverhaal.

De wegen in dit land zijn verrassend goed, we nemen de tolvrije banen. Om 13u komen we aan en parkeren in het centrum van Burgos en betalen 2€ (tot 18.30u), overnachten mag hier niet. Na het middagmaal trekken we de stad in. Langs mooi aangelegde lanen  naast de rivier komen we via de Puente de San Pablo op de Plaza del Cid. El Cid, de Middeleeuwse held die hier in Burgos overal aanwezig lijkt: standbeelden, straatnamen en niet te vergeten : zijn graf en dat van zijn echtgenote in de kathedraal. De kantachtige grijze spitsen van de kathedraal vormen een prima oriëntatiepunt. Die gaan we bezoeken, we krijgen een telefonische gids mee in het Nederlands! Het is een merkwaardige kathedraal : vele zijkapellen met gouden retabels en versieringen, meestal middeleeuws. Er is een prachtige “gouden trap” uit de renaissance, onder de  centrale stervormige koepel  staat de tombe van El Cid en zijn vrouw. De sacristie in barokstijl is overdadig versierd. Het bezoek heeft ca 1.30u. in beslag genomen, maar is zeker de moeite waard.

Er zijn nog enkele mooie kerken en paleizen in deze stad. We wandelen verder naar de beroemde Arca de Santa Maria, deze poort is getooid met beelden van diverse plaatselijke notabelen,  we gaan verder over de Santa Mariabrug. Als we terugkeren naar de parking genieten we nog van de rivieroever met beelden en in verschillende vormen gesnoeide coniferen.
We rijden naar de aangegeven camperplaats aan het stadion; maar wegens te druk zoeken we een andere camperplaats om te overnachten : die is gratis maar opletten want op donderdag is het er markt en mag men de naastgelegen parking gratis gebruiken.
Burgos heeft ons aangenaam verrast, het is een gezellige stad.

18/12/2014  Burgos – VALLADOLID  125km

’s Morgens lopen we over de markt, het is koud, amper 6°en mistig; voor ons vertrek gaan we inkopen doen in de nabije supermarkt.
Na de middag vertrekken we naar Valladolid langs goede wegen, via drukke boulevards bereiken we de camperplaats; deze is gratis voor motorhomes.

Van hieruit zijn we onmiddellijk in het centrum, dat is een meevaller! De kathedraal is groot en met typische Spaanse overladen altaren; daarnaast bezoeken we nog de Iglesia de San Pablo, de Santa Maria la Antigua-kerk, nog enkele “Belém’s” (in deze kersttijd overal te bewonderen kerststallen), vandaag geen toegang tot het Koninklijk Paleis, maar het Museo de Valladolid is wel open en dat gaan we ook bezoeken.
Het is laat geworden als we terugkeren naar de MH.

19/12/2014  Valladolid  - AVILA  183km

Het is weer mistig als we verder rijden met de bedoeling Segovia aan te doen. Hier is het zeer druk, we vinden de aangegeven camperplaats niet, zelfs geen parkeerplaats. Zo missen we de prachtige kathedraal, maar bij het verlaten van de stad passeren we de Romeinse aquaduct en kunnen vlug een foto nemen.

Ons volgende doel is Avila, een middeleeuwse volledig ommuurde stad. De mist klaart op en tegen dat we de camperplaats oprijden schijnt de zon heerlijk, de temperatuur is 19,5°!  Hier staan we gratis en net buiten de stadsmuren.

Na het middagmaal klimmen we naar de stad, via de Puerta del Carmen, één van de 9 middeleeuwse poorten, betreden we Avila.
Eerst gaan we de oude romaans-gotische kathedraal met klooster bezoeken; deze kerk doet wat vreemd aan door de rood-witte stenen muren en beschilderde pilaren en plafonds.

De absis van de kathedraal maakt deel uit van de stadsmuur, het kathedraalmuseum herbergt prachtige kerkelijke kunstschatten. We vervolgen onze stadswandeling en bezoeken nog enkele bezienswaardige kerken, w.o. de kerk van Sint-Theresia de Avila, er is ook het bisschoppelijk paleis, het museum van Santa Theresia en verschillende kloosters.

Om het stadsbezoek te beëindigen bewandelen we de 2km lange stadsmuur met zijn 88 stevige torens, het is een prettige ervaring met vele panorama’s. Aan de toren van de voornaamste poort Puerta del Alcazar dalen we terug op de begane grond en bezichtigen deze middeleeuws poort. Van hieruit begeven we ons terug de stad in om huiswaarts te keren en langs een andere puerta de stad achter ons te laten.
Er is terug mist opgekomen en het is koud geworden.

20/12/2014  Avila – MADRID  144KM

Vannacht heeft het gevroren, de rijm ligt op de autoruiten.
In deze frisse ochtend vertrekken we richting de Spaanse hoofdstad en maken  een ommetje omdat we El Escorial willen bezoeken.
We hebben geluk : we kunnen vlakbij parkeren (5 euro). Het imponerende paleis van Filips II steekt duidelijk af tegen de heuvels van de Sierra de Guaderrama. Het is gebouwd in de 2de helft van de 16de eeuw in een sobere, strenge stijl. In de musea, de kapittelzalen, de kerk, de bibliotheek bevinden zich belangrijke kunstwerken van de koninklijke verzameling, in het koninklijke pantheon kan men de marmeren sarcofagen met stoffelijke resten van Spaanse vorsten bekijken.

De kathedraal is vrij sober maar er zijn wel veel schilderijen en beschilderde plafonds. Voor de musea en monasterium betalen we 10 euro inkom maar een bezoek is dit zeker waard. Langs vele trappen en gangen bereiken we de zalen met een rijkdom aan kunstwerken, we kunnen schilderijen van vele Vlaamse kunstenaars w.o. Van der Weyden, Breughel en anonieme Vlaamse meesters bewonderen. In de ondergrond bevinden zich vele graftomben van adellijke families zoals Bourbon – Habsburg.
Na dit lange bezoek zetten we de weg verder naar Madrid en we vinden de camping Osuna, eenvoudig, maar alle service is aanwezig 26€/dag all-in. Men geeft aan dat de metro vlakbij is en dat is altijd meegenomen!

21/12/2014   MADRID

Het is fris, zonnig weder, mooi om een stad te bezoeken. We hebben 5x de weg naar een metrostation moeten vragen en dat bleek helemaal niet zo dichtbij de camping! We kopen een 10-rittenkaart (12,40 €) en nemen lijn 5 naar het centrum.

Op de Plaza de Opera stappen we uit en beginnen onze ontdekkingstocht in deze drukke hoofdstad; het is zondag en de straten zijn overbevolkt: de winkels zijn open net als bij ons voor de laatste kerstaankopen.

Ter hoogte van het koninklijk paleis is er een feestelijke optocht van folkloristische groepen. In de kathedraal mogen we niet rondkijken want er is een eredienst bezig, toch een vlugge blik werpen op het interieur. Terug aan de Plaza de Opera aangekomen genieten we van warme churos en slenteren we tussen de massa nog verder door de stad : vele pleinen, smalle en brede straten met allerlei straatanimatie, majestueuze paleizen en gebouwen. Na een warme koffie zetten we onze wandeling voort en bewonderen het prachtige Palacio de Cibeles. Dan is het tijd om de metro in te duiken om huiswaarts te keren.

22/12/2014   Madrid – TOLEDO   95km

Reeds vroeg nemen we de metro en stappen af aan de Banque de Espana om van daaruit naar Het Prado-museum te wandelen.  We kunnen een tijdelijke expositie van werken van Goya meepikken, wat een meevaller! Een verzameling van zijn kunstwerken zijn tentoongesteld van over heel de wereld en dat is zeker de moeite waard. Nadien beperken we ons tot de zalen met Vlaamse kunstwerken, een enorme collectie schilderijen van Rubens, David Teniers, Van Dyck, Breughel en ook de Vlaamse primitieven, ea Een fantastische ervaring om in een buitenlands beroemd  museum zovele Vlamingen aan te treffen. Van al dat slenteren worden we wel wat moe maar we doen nog enkele andere zalen aan en houden het dan voor bekeken.

Het is fijn weder en best geschikt om wat rond te kuieren in het Parque del Retiro met vele dreven en lanen. We kiezen een laan die uitgeeft op het meer waar op één van de oevers een zuilengalerij in de vorm van een halve maan pronkt met op de voorgrond een ruiterstandbeeld van Alfonso XII op een zuil. Het is fijn vertoeven in een zo groot park en toch midden in een wereldstad.
Ons stadsbezoek zit er op en we keren terug met de metro naar de camping.
Vermits Toledo niet zo ver rijden is beslissen we om daarheen te vertrekken. We brengen de nacht door op een gratis parking aan de voet van de stadsheuvel.

23/12/2014  Toledo  - MURCIA (Alquerias)  415km

’s Nachts is er veel mist opgekomen, het is amper 3,5° en we zien geen 50m voor ons, zodanig dat het zicht op de stad is verdwenen. We wachten nog wat af maar er komt geen opening in de dikke mist zodat we besluiten Toledo te verlaten en reizen richting zuiden.
Voorzichtigheid is de boodschap op de baan, gelukkig zijn het goede wegen en rond de middag breekt de zon door en wordt het warmer.

In de namiddag bereiken we de camperplaats “Huerta de Murcia” in Alquerias een 8-tal km van Murcia. Het is een goed verzorgde camperplaats midden de citroenplantages, met alle voorzieningen, ook WIFI is inbegrepen  (12€/dag all-in); de bakker komt dagelijks langs.

Als men van een rustige mooie bestemming houdt is deze camperplaats een aanrader. De uitbaters zijn zeer vriendelijk en behulpzaam. Bij onze aankomst maakte de uitbater ons erop attent dat de linker voorband van onze motorhome aan ’t leeglopen was en stelde voor een garagist uit de buurt te laten komen; nog geen uur later was de lekke band gerepareerd en terug gemonteerd, van service gesproken!

24/12/2014  MURCIA

Vandaag gaan we de stad Murcia aandoen en lopen een eind naar het dorp voor de bus naar Murcia, deze is net vertrokken, dat betekent bijna een uur wachten, de busrit duurt  +/- 45’ tot in het centrum.  Het is te zien dat het kersttijd is : overal weer veel volk op de been voor de laatste kerstinkopen!  In het info-kantoor halen we een stadsplan en een brochure met openingstijden van de bezienswaardigheden; men had daar beter moeten weten want de openingstijden kloppen niet wegens de eindejaarsfeesten, we lopen overal een blauwtje! Behalve de grote Belém-tentoonstelling, waarvoor we in de rij moeten aanschuiven, die kunnen we nog net gaan bekijken voor de sluiting!

Dit is nochtans de moeite waard om er wat tijd aan te besteden. De prachtige gevel van de kathedraal en de klokkentoren kunnen we bewonderen maar de poorten blijven gesloten. Voor we onze wandeling vervolgen zoeken we een plaatsje op een terras om van een echte Spaanse paella met een fris wijntje te genieten. Murcia is een aangename stad om te vertoeven. Spijtig dat we vele bezienswaardigheden moeten missen, zoals het Casino (een herenclub uit 1847 met prachtig versierde zalen in verschillende stijl), het kathedraalmuseum met de op twee na grootste monstrans in Spanje, de Iglesia de Jesus waar in zijn museum 9 van zijn pasos (levensgrote beelden op een platform die op Goede Vrijdag door de straten van de stad worden gedragen) geëxposeerd zijn. Via de verkeersvrije wandelstraten bereiken we de bushalte en keren terug naar Alquerias. Een aangename verrassing staat ons op te wachten : een fles cider aan de deur, kerstattentie van de uitbaters – als dat niet lief is!
Met ons tweetjes vieren we rustig kerstavond met een drankje en wat hapjes en spelen een  spelletje triominos.

25/12/2014  Alquerias

Zalig Kerstmis…….
Het is mooi zonnig weder en we gaan genieten van een ware rustdag! Lekker luieren in het zonnetje (het is 18°), wat lezen, wat indutten….. Nadien steken we toch onze benen eens uit en wandelen we tussen de citroenplantages, met hier en daar wat appelsienbomen. Restaurantjes zijn hier niet in de buurt, dan maar zelf een ‘kerstmaaltijd’ bereiden en laten smaken met een heerlijk glaasje wijn om van te snoepen!

26/12/2014  Alquerias  -  ELCHE  - ALBIR  160km

We kopen vers brood bij de bakker die langs komt, ontbijten en rekenen af bij de uitbaters, nog de nodige voorzieningen gebruiken en onder een stralend blauwe hemel vertrekken we een nieuwe bestemming tegemoet. We maken een omweg om Elche te kunnen bezoeken.
De stad Elche (Elx) is omringd door een bos van wel 300.000 palmen en in dit kader vinden we de Huerta del Cura (de tuin van de pastoor – 13000m2), inkom 3,00€. Het is er oase van rust, mooie wandelpaden tussen vijvers en fonteintjes; verschillende soorten palmen, zuiderse planten en cactussen zijn er verzameld, er is ook een replica van het borstbeeld van “La Dama de Elche”, een Iberische priesteres, te zien uit de 4de eeuw v.C.

Na het middagmaal verlaten we de parkeerplaats, niet ver van de palmentuin, om ons naar de Costa Blanca te begeven. We hadden een camperplaats in Rambillo gekozen, maar vinden ze niet; de volgende camperplaats in Alfaz del Pi is gesloten en een 3de bestaat niet meer!
Op de camping “Cap Blanch” in Albir aan de zeedijk, vinden we onze toevlucht; het campergedeelte is volzet en we krijgen een ruime plaats op het tennisterrein (met ASCI-kaart 16€/dag, all-in ook internet). De Nederlandstalige receptioniste geeft ons wat uitleg over de omgeving. We moeten wel wat aandringen voor de aansluiting van elektriciteit, maar het komt in orde. Eindelijk zijn we geïnstalleerd en brengen de avond gezellig door.

27-28-29/12/2014  Albir  -  ALICANTE

Vandaag is het nodig inkopen te doen, daarom zoeken we de Lidl op : het is een flinke wandeling en het wordt warm (+/- 23°). Het toerismekantoor is gesloten niettegenstaande de aangeduideopeningsuren! We kopen onderweg een caddie want de boodschappen beginnen zwaar te wegen. Aan de dijk zetten we ons op een zonnig terras en bestellen zowaar een frisse Westmalle, dat is heerlijk. Het wordt ook tijd om onze knorrende maag wat toe te stoppen en we bestellen een bocadillo (met knapperige frietjes opgediend!), het smaakt lekker.

Na deze verpozing keren we terug langs de promenade naar de camping. Wegens het warme weder genieten we buiten van de zonnige namiddag. Het was een mooie dag vandaag.

De volgende dag willen we de hoofdstad van de Costa Blanca, Alicante, bezoeken, daarvoor moeten we een 30’ wandelen naar het station van Altea, daar kaartjes kopen à 16,50€/H enT naar het centrum van e stad. Het is eigenlijk een tramlijn die verschillende haltes houdt, met overstap in Benidorm zodat het wel een rit is van 1.30u. In station Luceros stappen we uit en begeven ons richting oude stad.Eerst bezichtigen we de kathedraal St.-Nicolas, net op tijd want na ons sluit men de deuren. Op een terrasje genieten we van een sandwich met ansjovis en tomaat, vergezeld van een glaasje wijn of bier.

Nadien wandelen we naar de Esplanada de Espana en lopen verder door naar de ingang van de Castillo Santa Barbara; via een lange gang en een lift bereiken we het kasteel, gebouwd op een heuvel. Vanaf de kantelen op die hoogte heb je een uitkijk over heel de stad en omgeving. Na dit bezoek nemen we de tram terug, maar in Benidorm moeten we een uur wachten voor de eerstvolgende verbinding naar Altea alwaar we maar om 20.15’ aankomen en dan nog een half uur te voet naar de camping! Het zal maar een diepvriesmaaltijd worden…

De derde dag in Albir maken we rustig door. Er staat nog altijd veel wind en er dreigen dikke grijze wolken, af en toe valt er een druppeltje maar de zon komt wel eens piepen.
In de namiddag gaan we de benen nog eens strekken en wat in de omgeving rondkuieren, langs de promenade, hier en daar een winkel binnen en dan maar terug naar de MH.
Na het avondeten nog wat internetten en afspreken voor morgen.

30/12/2014  Albir  -  VALENCIA  152km

Na gebruik van de sanitaire voorzieningen en betalen van het verblijf, vertrekken we met bestemming Valencia.
Nog voor de middag maken we een tussenstop in Calpe op een grote parking nabij het strand in het nieuwe Calpe. Het is redelijk fris maar geen wolkje aan de lucht : best geschikt voor een wandeling aan de voet van de beroemde rots Penyal d’Ifach. Daar heb je een mooi uitzicht op de baai.

Terug in de MH gaan we eerst middagmalen voordat we de reis vervolgen naar de camperplaats area La Marina (11€/dag, geen elekt.voor de koelkast, + 3€ waarborg sleutel), vlakbij is er openbaar vervoer naar het centrum en dat valt mee.

31/12/2014  Valencia

Aan de bushalte is het lang wachten want de bus van 11u. komt er pas aan om 11.30u.! Na 30’ rijden komen we aan de Gran via Germanes (aan de rand an het stadscentrum). We passeren veel drukke, brede straten met weeral veel volk op de been. We komen de arena tegen, drinken een koffie op de Plaza de la Reina, we bezoeken de San Martinkerk en de Santa Catalina (onder de klokkentoren), waar een prachtige kleurrijke rozet te bewonderen valt. De Basilica de la Virgen de los Desamparados (H. Maagd der Bedrukten - wordt jaarlijks uitgestald op het plein voor de kerk, versierd met bloemen en kaarsen) is spijtig genoeg gesloten.

De kathedraal kunnen we wel bezichtigen, de bouw werd begonnen in de 1262 en in de loop der eeuwen vergroot, een uniek gerechtscollege vergadert nog iedere donderdagmiddag bij de gotische Puerta de los Apostoles om geschillen te beslechten over de waterdistributie in de huerta. In een kapel wordt een miskelk bewaard waarvan men beweert dat het de Heilige Graal is, uit Jerusalem overgebracht in de vroege middeleeuwen, het is een boeiend bezoek. De kathedraal bezit ook een achtkantige klokkentoren. Voordat we aan terugrijden denken, vinden we in de buurt van de arena een typisch Spaans restaurant/café en bestellen we tapa’s met brood en een biertje of glaasje Rioja, dat smaakt weeral na een lange tocht door de stad! Nadien lopen we de mooie Mercado Central binnen voordat ze sluit.

Dan weer met de bus naar de camperplaats. Onderweg passeren we de drooggelegde rivier Turia waar men de moderne musea heeft gebouwd in vrij futuristisch stijl, heel merkwaardig. Valencia is een bruisende stad met vele bezienswaardigheden en vraagt meer tijd om te bezoeken.
Als we terug zijn nuttigen we ons avondmaal en genieten van een rustige Oudejaarsavond en laten de bubbels borrelen om het nieuwe jaar in te zetten! Santé….

01/01/2015  Valencia  -  NAVARCLèS  -  MONTELIMAR  549KM

In de voormiddag maken we een aangename wandeling via een mooie aangelegde wandelweg door de natuur komen we aan het strand van Valencia. De Spanjaarden komen hier ook veel om te genieten van wat de natuur hier te bieden heeft.

Na de sanitaire bedoeningen en afrekening rijden we verder en laten ons leiden door de GPS naar een plaats nabij Tarragona nl. Altafulla, doch dat blijkt onvindbaar… dan maar een andere bestemming kiezen. De banen zijn goed maar het wordt donker en de wegen zijn niet verlicht en worden alsmaar smaller. Eindelijk bereiken we in Navarclès, een kleine gratis camperplaats met alles erop en eraan, het is hier heel rustig en daar kunnen we ook van genieten.

02/01/2015  Navarclès  -  MONTELIMAR

We vertrekken richting Perpignan via Girona; onderweg een halte op een parking om te eten.
Als we Montelimar inkomen zijn de GPS-adressen voor campers weer onvindbaar of bestaan niet meer. We maken dan gebruik van de parking van de Carrefour voor overnachting, maar eerst kopen we voor de kleinkinderen de beroemde nougat van Montelimaar.

03/01/2015  Montelimar  -  LUXEMBURG  667km

Na het ontbijt zetten we onze terugreis voort, onder een matig zonnetje, richting Nancy en Metz via Lyon met stop in Macon voor het middagmaal.
Vanaf Lyon krijgen we vallende nevel, verder dikke mist, wat zorgt voor verschillende files, uiteindelijk begint het te regenen!
Onderweg in Nancy tanken en eens voorbij Metz besluiten een “aire” op te zoeken voor overnachting; de eerste redelijke parking rijden we op in Berchem (Luxemburg).
Tijd voor het avondeten.

Berchem Lux.  -  Wommelgem  327km

Het heeft ’s nachts gevroren, voorzichtigheid geblazen op de baan. We vertrekken in opkomende mist of nevel, maar we kunnen goed opschieten. Dan is er zonnetje, dan weer regen, nog eens mist, en weer zon, zo rijden we door ons land waar de sneeuw nog niet gesmolten is en bereiken veilig onze thuishaven.
Deze Spanje-reis was zeer leerrijk, afwisselend cultuur en natuur,  zeer de moeite om te beleven.