Ardèche, Vaucluse, Auvergne

Fotoalbum

Van 1 tot 16 mei 2004

1. Tot aire de Capellen

We vertrokken vrijdagavond en reden via Somme-Leuze , waar we de zus van Fons oppikten, tot aan de aire de capellen in Luxemburg, waar we overnachtten.

. Tournus

Na een lawaaierige nacht reden we tot in Beaune waar we wat gewandeld en gedronken hebben, en waar Mathilde wijn kocht. Verder tot Tournus, waar we een goed plekje vonden aan de oever van de Saône .

3. St. Martin d'Ardèche

Een zonnige morgen, we reden verder richting Macon. In Villefranche kochten we brood en we stopten  in St. Martin d’Ardèche op camping Le Pontet. Intussen was het fel beginnen regenen.

4. Vallon Pont d'Arc

De volgende morgen regende het nog steeds en om 11 uur vertrokken we naar Pont St. Esprit en zo verder naar St. Laurent de Carnois, waar we de Ancienne Chartreuse de Valbonne bezochten.

Dit is een   Benedictijnerklooster dat in 1204 werd herbouwd op de ruïnes van het kleine klooster uit de 11 de eeuw. Later werd het gebruikt als hulppost om slachtoffers van tropische ziekten, in die tijd de lepralijders, te verzorgen. De protestantse gemeenschap is nu eigenaar   van het domein. Zij beheren het geheel van toeristische, wijnbouw en culturele activiteiten.

Via de Gorges du Cèze, tot Barjac, het regende nog steeds en nadat we gegeten hadden was   het gestopt met regenen. We reden verder via Vagnas tot Vallon Pont d’Arc waar we omstreeks 15.30 uur aankwamen. We parkeren op de aire de campingcars aan de stadsrand 6.50 € en zullen er ook overnachten.

Het heeft nog de ganse nacht geregend, maar nu is het beter, zelfs goed, zodat we ’s middags buiten kunnen eten. In de namiddag Vallon verkent en kaartjes gekocht. Terug naar de camper, kaartjes geschreven en wanneer we ‘s avonds gingen eten, de kaartjes gepost. Het was een warme, zonnige dag.

5. Via de Gorges de l'Ardèche tot Ruoms

Het is zonnig weer en vandaag staan de Gorges de l’Ardèche met hun 12 belvédères op het programma. Bij het beginpunt is er de befaamde natuurlijke brug, de Pont d’Arc.

Het landschap na de pont is zeer imposant. Vanop de verschillende belvédères, de uitkijkpunten, heb je een prachtig overzicht van de machtige kloof. De gorges is een natuurreservaat van 30 km lang. De afwatering van het kalkplateau heeft gezorgd voor talrijke ondergrondse riviertjes, die op hun beurt hebben geleid tot het ontstaan van vele grotten. Een ervan die te bezichtigen is, is de Grotte de la Madeleine

Na al de belvédères stroomt de rivier langs Saint-Martin d’Ardèche via een breed dal in de Rhône. Hier eindigen ook de kanotochtjes die je kan aanvangen aan de Pont d’Arc.
We hebben gereden tot Ruoms.

6. Lanas

De volgende morgen rijden we met volle zon naar Balazuc. Dit dorpje staat op de lijst van de mooiste dorpen van Frankrijk. Het lijkt op de rand van een rivierkloof te balanceren en biedt een mooi uitzicht. Het heeft gezellige straatjes, een Romaanse kerk en een 13 de eeuws kasteel.

Dan rijden we tot Vogüé, wat misschien wel het mooiste dorp langs de Ardèche is. De middeleeuwse huisjes met hun smalle steegjes zijn tegen de bergwand  en het kasteel geplakt. Het dateert uit de middeleeuwen, er zijn enkele oude zalen en een Romaanse Kapel. Het wordt gebruikt voor concerten en tentoonstellingen. We reden terug tot Lanas waar we stopten bij de rivier om te overnachten.

7. Vals-les-Bains

We rijden tot Aubenas waar we tijdens de werkuren onmogelijk een parkeerplaats vinden. We horen dat het zaterdag marktdag is en besluiten de volgende dag terug te komen. We doen boodschappen in de Intermarché en  rijden door tot   Vals-les-Bains en zetten ons daar op de camping municipal. Rustig gelegen aan de boorden van de Ardèche.

Vals-les-Bains is een ouderwets kuuroord in het dal van de Volane. Het water uit de koude, minerale bronnen zou helpen tegen spijsverteringsproblemen, en diabetes.

8. Via Aubenas tot Privas

De volgende dag rijden we terug naar Aubenas, vinden een goede staanplaats vlakbij de markt aan het chateau. Na de markt, gegeten en doorgereden via St. privat, Lussas, Darbes, Col de Nenas naar Privas en gestopt op de parking Camp de Mars, voor de gendarmerie. Morgen gaan we naar de marché aux puces.

9. Terug naar Vals-les-Bains

Het is zondag en na de vlooienmarkt keren we terug naar de camping in Vals-les-Bains voor overnachting.

10. Cavaillon

Na een rustige nacht trekken we verder. Het was onze bedoeling om richting Le Puy-en-Velay te rijden, maar op de camping vernamen we dat het daar erg koud was en er zelfs nog sneeuw lag. Daarom besloten we nog even verder zuidwaarts te rijden alvorens de terugweg aan te vatten.
We reden via Aubenas, Orange en Carpentras tot   Cavaillon waar we een goede parking vonden. We verkenden het stadje, gingen lekker eten, en zijn dan naar een camping gereden.

11. Via Fontaine de Vaucluse naar Gordes

Na een rustige nacht vertrokken we naar Fontaine de Vaucluse. Prachtig! Helder stromend water komt van overal uit de bergen in de rivier de Sorgue. Er zijn vele restaurantjes en even zoveel souvenirwinkeltjes.

Dan verder naar Gordes, zeer prachtig hoog gelegen en op een van die hoge parkings, met prachtig uitzicht hebben we overnacht voor 3€. Er stonden nog 2 andere campers. Het was een zonnige dag met zeer veel zon.

12. Via Roussilon naar Orange

De volgende morgen reden we naar Roussilon, het was bewolkt. Het is een mooi stadje omgeven door rode rotsen. Om 1 uur begon het te gieten en zijn we doorgereden naar Orange. Onderweg is tijdens de afdaling in een van de vele bochten, onze TV naar beneden gekomen en natuurlijk kapot. We parkeerden op de parking van de Arc de Triomphe en bezochten het stadje. Nadien zijn we naar camping   Le Jonquier gereden waar we laat buiten zaten genietend van het zonnetje.

13. Le Puy-en-Velay

Na een zeer winderige nacht (Mistral) gingen we in de voormiddag in Orange naar de markt. Er was nog veel wind maar ook zeer zonnig. Het is een zeer grote markt die in alle straten staat. Nadat we gegeten hadden   begonnen we aan onze terugweg. We reden naar Le Puy-en-Velay, waar we parkeerden op een parking waar nog andere campers stonden.

14. Le Lac d'Aubusson

De volgende morgen vertrokken we naar super U voor brood en hebben daar op de parking ontbeten. Nadien terug gereden naar Le Puy-en-Velay en de 134 treden van de oude stad naar de kathedraal beklommen. In deze stad zijn de sporen van vulkanisme niet te missen zelfs zijn naam verwijst er naar. De kathedraal is in vulkaansteen gebouwd en minstens zo bekend als de kathedraal is het silhouet van de stad, met niet alleen de op vulkanische top gelegen kathedraal, alsook de lavakegel van de neck met de kapel Saint-Michel-d’Aiguilhe, die als een vinger naar de hemel wijst.

Le Puy is een bedevaartsoord, een kuuroord, maar ook een gezellige stad met een middeleeuws hart, waarin alle straatjes omhoog naar de schitterend gelegen, exotisch ogende kathedraal lijken te lopen.   Le Puy-en-Velay staat op de Werelderfgoedlijst van de Unesco.

In de namiddag zijn we doorgereden naar Clermont-Ferrand. Daar aangekomen hebben we de hele stad doorkruist, maar geen parking geschikt voor campers. Teruggereden naar le lac d’Aubusson, (richting Thiers) waar een lange smalle weg naar de parkeerplaats aan de lac leidde. Morgen moeten we die weg terug naar de Puy de Dôme.

15. Via Le Puy de Dôme tot Auxerre

Met volle zon vertrokken en de Puy de Dôme, een uitgedoofde vulkaan, bezocht.   Het uitzicht over de vulkaankegels toont in een oogwenk hoe bijzonder dit langschap en hoe onbedorven de natuur is.   Er is een groot zendstation, een restaurant en ook de resten van een Romeinse tempel. We lunchten boven en reden verder naar Riom, wat een zeer mooie stad zou zijn.

Wij vonden het   eerder een grauwe stad, maar wel speciale bouwstijl. De 16 tot 18 de eeuwse huizen van zwarte lavasteen doen denken aan een miniatuur Edinburgh. De mooiste straat is de rue de L’Hotel de Ville, die met haar verlengde, de rue Saint-Amable, de oostwestas van het oude hart van Riom is. Er zijn ook enkele bezienswaardige gebouwen, de kerk Saint-Amable, de Tour de l’Horloge, het Hotel de Ville, het Musée Mandet, de Sainte-Chapelle en het Musée regional d’Auvergne.

In de late namiddag verder gereden tot buiten Nevers. Het was warm, en we genoten van de volle zon om buiten te eten. Om 19.30 uur reden we verder en stopten om middernacht in Auxerre, waar veel lawaai was.

16. Via Troyes naar huis

Toch goed geslapen. Verkeerd gereden bij het uitrijden van Auxerre, richting Troyes. De aanwijzing stond voorbij de brug .
Buiten Troyes geluncht, het was zonnig weer. Rond 18.30 uur waren we in Somme-Leuze en tegen middernacht waren we thuis.

Bronnen :

ANWB   reisgidsen

De nieuwe Dominicus

Uitgaven van plaatselijke toeristische diensten.

Uitgave van la route des métiers.