Normandië, Bretagne, Vendée.
Juni 2005.

29 mei tot 26 juni 2005 : Normandië, Bretagne, De Vendée, De Charente.

Zondag 29 mei 2005: om 12.30 uur zijn we vertrokken.

Rond 14 uur begon het te regenen en dit voor de rest van de dag. Om 16 uur waren we in Boulogne. Het was daar het feest van de Vissers met vele kraampjes met souvenirs maar ook met vis. De mannen en vrouwen waren in klederdracht van de streek. Spijtig van de regen.

'S Avonds hebben we gegeten in restaurant Thalassa. Vissoep en visschelp, kabeljauw in mosterddressing en ik, steak au poivre en als dessert een tranche Napolitaine en appeltaart.
Voor 12 € pp.

Vlug in de nog altijd gietende regen naar de campingcar, zoals ze in Frankrijk zeggen.

We stonden op de parking aan de Nausica met vele andere MH. Recht tegenover de aanlegsteiger van de overzetcatamaran, met ongelooflijk zware motoren, die de overzet Boulogne-Dover naar mijn gevoel veel te rap deed. Toen we gingen slapen, of toch probeerden, hoorde ik die elke keer aanleggen en vertrekken. Hij bleef telkens een half uur liggen en vertrok weer, bijna de ganse nacht. Heel de Roller en de kade daverde. En dan ook nog die regen, Fons sliep rustig door.

Maandag 30 mei 2005:

Geen regen meer. De zon deed zelfs moeite en tegen 11 uur scheen ze voluit. Rond 13 uur waren we bij Auchan in Mer les Bains. We hebben boodschappen gedaan en de GSM van Fons laten herstellen ( geen SMS). Om 14.30 uur waren we terug bij de Roller, we hebben gegeten en zijn doorgereden.Om 16.30 uur kwamen we aan in Valerie en Caux. Gelukkig was er nog plaats.
Dit is een prachtig gelegen MH plaats tegen de zee met achter je de falaises.(De falaise d’Aval) Zeer indrukwekkend deze côte de albâtre. We zijn tot in het stadje geweest, lief, maar niet veel te zien. Op een terrasje in het zonnetje genoten we van een Pelforth, een lekker donkerbruin biertje, en gingen daarna terug naar ons Rollerke.
We aten brochetjes met zalm en kabeljauw, warme tomaatjes met kruiden en daarbij een lekker flesje witte wijn, Chateau de Charmilles een bordeaux van 2003 van bij Auchan. Daarna maakten we nog een grote wandeling langs de falaises en de zee. Zeer zonnig en aangenaam weer. Hopelijk morgen meer…..

Dinsdag 31 mei 2005 :

Na een rustige nacht, vertrokken we om 9.30 uur met mooi weer. De kustweg genomen D 79 maar geen goed idee.Niet langs de kust maar hogerop en kronkelend. Vanaf St. Pierre en Port terug naar D 925 tot Le Havre. Daar langs de zeedijk bokes gegeten. Rustige zee en veel zon.

Dan verder naar Honfleur, via de indrukwekkende Pont de Normandie 5 €. In Honfleur betaalden we de MH parking 7 €. In Honfleur gewandeld en terrasje gedaan. Nog eens een Picon bierre Leffe gedronken. Lekker !! was geleden van in de Elzas.

In de vismijn een plateau de fruits de mer besteld. Kostte 20€ pp en was heel lekker en zeker voldoende. Het was weer een zonnige aangename dag. Houden zo !!! Met Shari, die vandaag geopereerd werd, is ook alles ok.

Woensdag 1 juni 2005 :

Vertrokken rond 9.30 uur. Via Deauville, Cabourg, Arromanches, Grandchamp-maisy, Omahabeach, Utahbeach tot in St. Vaast la Hogue. Nieuwe staanplaats naast camping aan de haven. Niet gezellig, wel goed aangelegd. We zijn er aangekomen om 16.30 uur. Het was een beetje bewolkt, maar niet koud en wel veel wind. We hebben een beetje gefietst.

Donderdag 2 juni 2005 :

Om 9.30 uur vertrokken we. Mooi weer en warm 31°.
Via Vallognes, Lessay, Granville, St. Pair sur mer (naar de markt geweest, Geep gekocht en ook onze middagbokes gegeten) en Avranches naar Mont St. Michel. Aankomst om 14.30 uur en goede plaats gevonden vooraan. De M. St. M. bezocht en buiten gezeten. Zalig weer, 's avonds buiten gegeten( onze groengraat) en tot 's avonds laat buiten gezeten en genoten van de mooi verlichte M. St. M. Sergske verjaarde vandaag.

Vrijdag 3 juni 2005 :

Vertrokken rond 9 uur, geen water meer en geen brood. Even verder water getankt op een camping 2€ en een brood gekocht in een supermarkt (slecht brood). Verder doorgereden via de grote baan tot St. Cast, dan de kustweg tot Cap Frehel. Op de Cap ‘s middags gewandeld en gegeten.
Verder naar Sables d’Or voor zekeringen (geen succes). Dan op aanraden naar Pleneuf en HOERA de fiche werd hersteld met nieuwe zekering en TV oké.
Nu verder naar Erquy. Mooie staanplaats vlak bij de zee. Zeker 30 MH kwamen er samen. Wisselvallig weer: bewolkt, zon, bewolkt, beetje regen en tegen de avond terug zon. Morgen beter!

Zaterdag 4 juni 2005 :

Bewolkt ! Vertrokken om 9.30 uur. Via le Val-André, St. Brieuc, St. Quai-Portrieux en Paimpol tot het Pointe de l’Arcouest. Mooie MH plaats met zicht op zee (gratis). Kaartjes gekocht en gewandeld. Zonnig warm afgewisseld met bewolking, tegen de avond volle zon. Hadden geen brood voor de volgende morgen en stadje was veraf. Hebben dan maar pannekoeken gekocht. Gaat ook wel 's morgens met konfituur, honing en siroop. Kaartjes geschreven en van de aangename avond genoten. Ook veel gewandeld.

Zondag 5 juni 2005 :

Regen ! Vertrokken rond half 10. Eerst getankt in Paimpol. Moeilijke manoeuvers moeten doen. Was kleine parking van super U en toen werkte onze kaart niet. De kassier van de supermarkt heeft toen zijn kaart gebruikt en wij hebben hem cash betaald. In Roche –Derrien gedouched en water getankt. Dan verder via Perros-Quirec, Trebeurden, Lannion, Morbaix tot St. Pol de Leon. Mooie MH plaats (gratis) vlak bij zee. Gestopt rond 16.30 uur Regen, regen !!!

Maandag 6 juni 2005:

Vertrokken rond 9.30 uur. Gewinkeld in super U en dan verder gereden tot Roscoff. Mooie MH plaats vlak bij zee en op wandelafstand van het stadje. Een aangenaam stadje met winkel-wandelzone. Onze eerste Vlaamse gazet gekocht (Nieuwsblad van het weekend). Afwisselend zon, mist en regen.

Dinsdag 7 juni 2005 :

Getankt, geloosd en vertrokken om 9.30 uur. Zon en veel wind. Richting Brignogan plage. Brood gekocht en aan de plage des Chaudrons bleues gegeten. Dan verder via Plouguerneau, Lannilis en Ploudalmezeau tot Porspoden. Daar hebben we op het presqu’ile St. Laurent gewandeld (Mooi natuurgebied aan zee met veel Dolmen en Menhirs.
Gestopt op de parking van Lampaul- Ploudalmezau. Mooie MH plaats aan zee. Met service en een vaste BBQ en banken en tafels. Mooi weer. Warm en zonnig 27 °. Gestopt rond 16.30 uur.

Woensdag 8 juni 2005 :

Vertrokken rond 10 uur en via Brest (eindelijk bij een elf station LPG gevonden).
Via Daoulas en Le Faou naar Le Crozon langs de kust ( bokes gegeten) en Camaret en mer tot de Pointe de Penhir (prachtig) gewandeld en foto’s gemaakt en dan terug gereden naar Camaret sur mer en daar in de haven gewandeld en rest kaartjes gekocht.
Teruggereden naar Le Crozon en aan zee geparkeerd en overnacht (gratis). Er stond 1 MH toen we aankwamen en even later stonden er 5, prachtige omgeving.
Fons wou gaan zwemmen maar het is bij pootje baden gebleven. Zonnig warm weer 31°.

Donderdag 9 juni 2005:

Vertrokken om 10 uur naar het Pointe du Van waar we aankwamen om 11.30 uur. (82.5 km) Even gaan verkennen. Adembenemend mooi.
Rap bokes gegeten en terug vertrokken voor een lange wandeling,langs de hoge falaises helemaal naar beneden tot aan het strand. Langs het strand door het water gelopen en dan de terugweg aangevat. Helemaal terug gegaan langs de falaises. Een rustige nacht gehad. Naast ons stonden ook Belgen. Ze waren van Bomal en de eerste maal met een motorhome weg en ze waren dezelfde dag vertrokken als wij.

Vrijdag10 juni 2005 :

Vertrokken om 10 uur. Gewinkeld en getankt bij Leclercq in Pont d’Abbé.
Zijn op weg naar St. Guenolé. Daar is een grote parking vlak bij de vissershaven. Helemaal leeg en niet veel te zien. Dus verder naar Concarneau. In Concarneau naar “le bac” gezocht en gevonden.Om 15.30 uur waren we er.
Goede plaats op een pleintje met bomen langs het water. Voor 0.70€ werden we overgezet naar het oude toeristische centrum. Het is een mooi stadje met vele winkeltjes en restaurants. Goede rustige overnachtingsplaats.

Zaterdag 11 juni 2005 :

Vertrokken in Concarneau om 10 uur en gereden tot Pont-Aven. Daar gewandeld in de mooie oude stad en aan een viskraam verse langoustines en “ joues du lot” gekocht. De langoustines gekookt au bord de mer en gegeten met brood en een slaatje. Lekker !
Verder gereden en gezocht naar een mooie staanplaats voor de nacht en niet gevonden. Overal plakkaten met verbodstekens voor campingcars. In Arrandon mochten we op het kerkpleintje staan, maar dachten nog iets beters te vinden en zijn doorgereden naar Vannes.
Het was daar erg druk maar we vonden toch een plaats op de parking aan de jachthaven, vlakbij het oude centrum. Onze vis klaargemaakt met een uitje, wat look, champignons, een rode peper, een scheutje cider en tuinkruiden en opgegeten met rijst. Er een lekkere fles cider bij gedronken. Daarna nog een wandeling gemaakt door het oude Vannes, een ijsje gegeten en terug naar ons Rollerke. Het was daar een drukte van belang(zaterdag is uitgaansdag) en we vreesden niet veel te zullen slapen. Ook de andere MH die er stonden vertrokken een voor een. We besloten verder te rijden richting La Roche Bernard en La Baule. Zo belandden we op een rustig parkingske een beetje voorbij Theix. We hadden een rustige nacht.

Zondag 12 juni 2005 :

We vertrokken om 8.30 uur richting La Baule. Om 10.30 uur brood gekocht in Piriac sur mer. Alle plaatsen bekeken, La Turballe en andere plaats in Lerat. Er stonden bomen, maar er was geen plaats 5€. Toch een mooi plaatsje gevonden in Piriac sur mer vlak bij de zee en nog wel gratis. Om 10.45 uur gestopt en ook overnacht.

Maandag 13 juni 2005 :

Om 9 uur doorgereden richting Ile de Noirmoutier. Aankomst om 12.30 uur. Brood gekocht en een plaatsje gezocht op de grote MH plaats (120pl). In de namiddag naar het office du toerisme om info.

Dinsdag 14 juni 2005 :

Rustige nacht. We blijven in Noirmoutier en l’ile. We zijn naar de markt geweest en hebben in de hallen makreel en vlees gekocht.Na de middag om 13.30 uur zijn we info gaan halen over de fietsroutes en zijn dan aan onze tocht begonnen.
Via l’Epine naar beneden, naar La Guerinière en via de Port du Bonhomme naar de passage du Gois. Dan verder via Barbatre terug naar boven. We hebben bijna het ganse eiland rondgereden. We hebben ongeveer 40 km gereden en zijn 6 uur weggeweest waarvan we ongeveer 5 uur gefietst hebben. Zonnig weer en een briesje, echt fietsweer.

We waren dan ook flink verbrand. We hebben de oester- en zoutwinningen van dichtbij gezien. 'S Avonds hebben we onze makreeltjes gegrild.

Woensdag 15 juni 2005 :

Regen ! Het was lang geleden. We vertrokken om 11 uur. We hebben de ganse dag in de regen gereden. Gestopt in La Tranche sur mer. Is een beetje voorbij Les Sables D’Olonnes en voor La Rochelle. Stonden aan Le Phare, een MH plaats in opbouw vlak bij de plage (gratis). Zijn niet veel buiten geweest.

Donderdag 16 juni 2005 :

We vertrokken om 9.35 uur naar l’ile d’Oleron, via La Rochelle en Rochefort. Om 12 uur waren we in Boyardville. Mooie camperplaats bij het haventje en groot strand. Brood gekocht, gegeten en gewandeld in het stadje. Info opgezocht voor fiets- en wandelroutes. Daarna een Pelforthje gedronken bij Rollerke. Naar het strand geweest (was laag water) en oesters getrokken. Bij Rollerke opgegeten als aperitief. Waren lekker !!
Zijn 's avonds mosseltjes met frietjes gaan eten. Mosselen à la Charentaise (9.70€) Met ajuin, pineau de charentes, crème en peterselie) Heerlijk !!
Parking 5€

Vrijdag 17 juni 2005 :

Vertrokken rond 11 uur. Via St. Georges d’Oleron naar La Brée les Bains, St. Denis en naar Le phare de Chassiron. Mijn fototoestel was stuk !!
Nadien een beetje verder gereden en mooie MH plaats gevonden (gratis) Het was weekend en er stonden wel 35 MH. Aangekomen rond 15 uur.

Zaterdag 18 juni 2005 :

Gefietst tot La Cotinière. Het was zwaar, het was bloedheet wel 45 ° rond de middag. We hebben daar gegeten op een gezellig en schaduwrijk terras. Er was le championnat du monde du Jetski offshore. Veel volk en heel druk.
'S avonds na de douche en in de schaduw van ons Rollerke ging het al iets beter.
We hadden ongeveer 38 km gereden.

Zondag 19 juni 2005 :

Rond 10 uur vertrokken naar La Cotinière, langs Le chateau, Le grand village en de vissershaven (oesters) van La Giraudière. Naar le Trojan les bains en terug de viaduct over naar Marennes. Vandaar naar Ronce les bains (gratis water getankt) en in le bois de la Coubre een schaduwrijk plaatsje gevonden.
Het is zondag en er staan veel Fransen en iedereen picknickt. Blijkt dat men er mag staan tot zonsondergang. Dus, nadat we gegeten hadden, zijn we maar doorgereden. Even voor La Palmyre een mooie MH plaats gevonden. Er stonden wel 43 MH (gratis , geen voorzieningen) Rustige nacht.

Maandag 20 juni 2005 :

We werden wakker getoeterd door de bakker. Dit is makkelijk !
Na het eten een flinke wandeling gemaakt langs het strand en de duinen tot aan La Palmyre plage. Veel winkeltjes en restaurantjes. Mooie MH plaatsen. Zijn dan rond 12 uur doorgereden naar Royan. Eens kijken of we met Rollerke op de overzet kunnen en of het betaalbaar is. Rond half 1 in Royan bij de bac. Kost 35.5 € voor Rollerke en 3€ per persoon voor een enkele overzet. Vertrek om 14 uur. We besloten eerst nog te gaan eten. Fons nam een Tajine de poisson en ik een mouclade charentaise. Was zeer lekker met een fris wit wijntje.

Na het eten was het tijd voor de bac.We moesten in rij de boot oprijden en in het midden vooraan gaan staan. Dan, naar boven en vanop een goed plaatsje aan dek konden we Rollerke goed in het oog houden. Na ongeveer 20 minuten waren we aan de overkant. Het was mooi weer en Le Verdon sur mer heeft een mooie plage aan het Pointe de Grave.
We hebben een goed plaatsje en willen er overnachten.

Dinsdag 21 juni 2005:

Het was een rustige nacht en de zon schijnt weer volop. Na het ontbijt zijn we verder gereden. Helemaal langs de Gironde en zijn wijngaarden van de Medoc. Langs Pauillac, St. Estephe en verder tot Bordeaux. In de Gironde komen de Dordogne en de Garonne uit .
We gaan nu terug naar boven langs de oever van de Dordogne. We vonden een heel mooi plaatsje in Bourg, pal aan de boorden van de Dordogne waar die overgaat in de Gironde, met een picknicktafel en banken alleen voor ons. In Souliac sur mer deden we inkopen in de hallen en we kochten er vis van de streek (maigre) en nog eens een portie langoustines. Die hebben we ‘s avonds gekookt en aan de boorden van de Dordogne opgepeuzeld met een slaatje en een fris wit wijntje. Maar rustig was het er niet. 21 juni( de langste dag van het jaar) is de dag van de muziek in La France en een groepje plaatselijke rappers installeerden zich met grote klankkasten aan de Dordogne. De ganse avond Rapmuziek. Iets na 24 uur doofden de klanken uit en het viel me weer op hoe goed stilte kan doen. De nacht was verder zeer rustig.

Woensdag 22 juni 2005:

We reden verder richting Blaye. Daar was het markt en we kochten groenten, charcuterie en brood ( een heel groot brood) voor 3€ .
Het was te warm in Blaye en we zochten verder naar een goede plaats. Nergens gevonden tot we terug in La Tranche sur mer terechtkwamen.
Nog even langs het strand gewandeld en onze vis gebakken en opgegeten.

Donderdag 23 juni 2005 :

De terugweg is begonnen. In super U nog wat konfituur enz. gekocht. Water getankt en doorgereden. Nantes, Rennes, Dinan en St. Malo.

In St. Malo wat rondgelopen, is een mooi stadje en dan om 18 uur doorgereden. Mochten er blijven staan, maar het was in de haven en we vreesden dat het er niet rustig zou zijn.
Zijn dan doorgereden naar Cancale , La pointe du Grouin. Mooie MH plaats en prachtig zicht. Er stonden wel 12 MH her en der verspreid. Het zachte avondweer nodigde ons na het eten tot een wandeling in een zeer mooie omgeving van rotsen en helder water. Er hing een aangename avondgeur van al die kruiden en bloemen. Het zal hier rustig slapen worden.

Vrijdag 24 juni 2005:

We vertrokken om 9.30 uur. Het was goed weer. We hebben de ganse morgen gereden van Cancale, St. Vivier sur mer, Avranches, Caen, Honfleur, Fecamp en Dieppe en even voor Le Treport, Criel plage, vlak bij zee, een plaatsje gevonden.
Péages : Caen 4.25€, Honfleur 1.60€, Fecamp 2.10€.

Zaterdag 25 juni 2005 :

Gereden tot Boulogne sur mer. Nog wat gewinkeld, gegeten en geslapen. Niet te geloven maar het regende er zoals we vertrokken.

Zondag 26 juni 2005 :

Vertrokken richting onze kust. Rond de middag in Nieuwpoort, we hebben nog wat vis gekocht. Het was daar niet zo warm en er was veel wind en we hoorden op de radio dat het in het binnenland warmer en zonniger was. Dus zijn we doorgereden, rond 16 uur waren we thuis en we hebben ’s avonds gezellig in ons tuintje onder de boom gegeten.

Het was een mooie reis.
Volgend jaar doen we het vervolg, vanaf Bordeaux, Aquitanië, Midi-Pyreneées, en terug via de Dordogne.