NOORWEGEN
April 2009

 

A : Antwerpen
B : Frederikshaven, Denemarken
C : OSLO (Stena Line Terminalen)
D : Trondheim,
E : Narvik,
F : Hasvik, -- Eiland , SOROYA
G : Breivikbotn,

 

Donderdag 23-04-2009

Dit is een reis welke ik reeds meerdere jaren heb willen doen. Mijn zoon Kurt was er reeds verschillende  malen en zijn vele verhalen en lezen op internet over dat eiland in het hoge noorden van NOORWEGEN “ SOROYA” wekten mijn interesse. Er worden records verpulverd van vangst van verschillende vissoorten.

Op donderdag 23 april 2009 vertrekken we naar Denemarken om de ferry te nemen in Fredrikshaven tot OSLO.  Marc, Johny, Kurt  en Stephan vertrekken te Hemiksem. Marc gaat in Wommelgem onze kok Eddy ophalen, Kurt en Stephan pikken mij aan het rondpunt te Wommelgem op. Het is weer eens file op de ring en daarom spreken ze onderling af om  onderweg op elkaar te wachten, ergens in Duitsland, voor het binnen rijden van Denemarken.

 

Om 7.15 uur vrijdagmorgen zijn we in Fredrikshaven en we hebben nog even de tijd om de benen te strekken. De nachtrit is goed verlopen en om de twee uur werd gewisseld van plaats, zodat er geen oververmoeidheid was. Inschepen van de ferry om 9.30 uur, vlug naar de hut om ons op te frissen.
Het was gezellig, we gingen direct aan tafel  wat natuurlijk welkom was na een lange nachtrit. Even wat gaan rusten op de kamer, niet lang, want de drang was groot om eens op verkenning te gaan. Aan dek, om van de rust van het zeewater te genieten, naar de bar geweest,  waar een optreden was van zanger en zangeressen, bezoek van de freeshop .


Rond 16.30 uur kwam het Oslo fjord  in zicht en hadden we allerlei bezienswaardigheden van het fjord wat meer dan een 1 uur duurde.   Aankomst te OSLO  …17.45 uur.

Bij het uitschepen moesten we ons haasten, waren bij de eersten van de boot, aan de douanen werd de vraag gesteld wat we kwamen doen, en het was in orde, we mochten vertrekken, richting het HOGE NOORDEN naar “ SOROYA “  waar het avontuur van grote visvangsten op ons wachtte en natuurlijk ook de grote KABELJAUWvangst van vissen van meer dan 20kg.
Na een 200 km gereden te hebben stopten we in het dorpje “ASTA “  op de camping "KVILE  “ ( coördinaten  N: 61°04’24.5  O: 11°21’10.9 ) en wat bleek, het waren NEDERLANDERS wat het gesprek iets gemakkelijker maakte, een chalet (blokhut) om te overnachten, voor  520 NKR. Eddy de kok maakte de eerste avond stoofvlees warm, wat hij thuis te Wommelgem  had klaar gemaakt, met een boterham. s ’Morgens  om 8.30 u vertrokken we richting TRONDHEIM,  om de 2 uur werd er gewisseld van chauffeur, want het werd dag en nacht rijden langs verschillende meren, rivieren en fjorden. Bij Trondheim werd er tol op de wegen gevraagd   1 x maal  30 Nkr en 1 x maal 15 Nkr met af en toe eens een tunnel van enkele km , de langste tunnel was 6 km en niet al te best verlicht, dus oppassen voor de tegenliggers want de banen zijn juist breed genoeg voor 2 auto’s.


 

In het schemerlicht van de avond passeerden we de poort naar het HOGE NOORDEN en de POOLCIRKEL ( info buro, museum en winkel) wat op dit uur natuurlijk gesloten was. Hier lag zeer veel sneeuw op plaatsen meer dan 2 meter. De wegen waren goed berijdbaar en de snelheid werd strikt gevolgd door de NOREN,  60, 70 en 80 km per uur dus niet snel waardoor je veel meer kon genieten van de mooie natuur welk dit land te bieden heeft, veel meren waren nog bevroren.

 

 

We rijden nu richting “MOIRANA" en de sneeuw in de bossen neemt toe.  Plots krijgen we mistbanken, het is 22.30 uur en we rijden nu op een redelijke hoogte in de bergen vandaar die mistbanken. Na 1915 km van Hemiksem hebben we de “Poolcirkel" bereikt. Het  is nu 23.15 uur,  het is niet donker en geen daglicht maar goede zichtbaarheid volledig donker werd het niet want om 03.00 uur was het reeds opkomend daglicht .

 

Onze weg langs meren , fjorden en tunnels was lang en de vermoeidheid nam toe, er werd tussendoor al eens vlugger gestopt om de benen te strekken, iets te drinken en te eten. Even na 03.00 uur komen we aan de Ferry te BOGNES.  We moesten wachten naar de ferry van 04.00 uur, richting “ NARVIK “  en om  4.30 uur scheepten we uit , langs de fjorden en tunnels want deze zijn goed aanwezig hier in het noorden.
Het zicht op meren , fjorden en natuurlijk de ruwe rotswanden is een pracht als de zon van de party is, de langste tunnel is bijna 8 km, er kwam geen einde aan deze halve duisternis want verlicht zijn ze bijna niet. Het werd middag en de afstand naar  Soroya  werd korter, om 13.30 uur onze laatste stop op het vasteland en wachten op de ferry die ons naar het eiland SOROYA moest brengen.

 
We stonden er alleen maar naargelang de tijd  verstreek kwam er meer volk opdagen, om  17.15 uur kwam de ferry in de haven, nu inschepen en om 18.00 uur stipt verlieten we het vasteland om een uur later de laatste 18 km naar ons verblijf te  “ BREIVIKBOTN “ af te leggen. De eerste kennismaking met het eiland was goed, het was verzorgd en proper  en wat opviel waren de kleine dorpjes met hun houten woningen  langsheen de fjorden en haventjes.


Aangekomen aan ons verblijf bij de schipper “ TOR “ welke ons een rondleiding gaf, meer bepaald voor de nieuwe gasten zoals Eddy, Stephan in ikzelf . De inkomhal gaf direct een goed gevoel, alles was ok. Het materiaal voor het  vissen  werd beneden in de berging geplaatst, ieder zijn hoekje om alles weg te bergen, de eerste visstokken werden reeds gemonteerd en klaar gezet om een dag later te gebruiken. Beneden naast de inkomhal was de badkamer met alles wat  nodig is . Boven op de verdieping was onder het puntdak de keuken ,een eethoek en salon en 2 slaapkamers, een van twee personen,   en een van 3 personen plus een zetel welke kon omgezet worden tot bed. Het  was gezellig, Marc welke reeds meerdere malen geweest is en vriend ten huize  van de schipper, werd uitgenodigd om de logeerkamer te nemen bij de schipper thuis. Iedereen installeerde  zich, dekte zijn bed op, ging zich opfrissen terwijl Eddy, onze kok, het avondeten klaarmaakte, het moest iets zijn wat vlug klaar was, dus SPAGHETTI. TOR de schipper werd ook uitgenodigd om beter kennis te maken . Na nog enkele drankjes en voldaan van ons avondmaal kropen we vlug onder de wol, de nacht rust was welkom.



Onze eerste kennismaking met de NOORSE wateren  was een kleine zoektocht naar de betere viswateren, voor TOR was het eveneens zijn eerste test met sportvissers voor dit jaar. Wegens de crisis was de vismijn enkel toegankelijk voor de boten die “KOOLVIS “ gevangen hadden,  andere vissoorten werden geweigerd. 
Na enkele plaatsen geprobeerd te hebben, tot dieptes van 200 meter werden enkel vissen van 15 kg gevangen, meerdere, van minder dan 13 kg, werden terug gezet. Eindelijk een plaats gevonden waar de grotere vissen werden gevangen en al gauw hadden we 500 kg kabeljauw wat goed was voor onze eerste dag. We varen gelukkig terug richting haven, Stephan was deze dag onwel geworden. 


 
Onderweg werden de vissen van hun kop en ingewanden ontdaan , de kop werd op een speciale manier verwijderd zodat het vlees dat op de kop zit niet mee verwijderd werd.   De levers van de vissen moesten  in een ton bewaard worden om  “ OMEGA 3 “ te bekomen .

 



Na enkele uren varen legden we aan in de haven, het  fileerhok  moest nog in orde gebracht worden. Iedereen kreeg zijn taak,  Marc, Kurt en Tor fileerden, Johny ontvelde en sneed  de filets, Stephan waste en verwijderde enkele kleinigheden,  Fons zorgde  voor bevoorrading van de  fileerders en dopte de filets droog,  Eddy verpakte  de filets in  folie. Het was de eerste avond wat zoeken naar de juiste werkwijze.

Dinsdagmorgen was er afgesproken om 8.00 uur aan de boot, nu naar de betere wateren langsheen de besneeuwde rotsen wat een mooi uitzicht gaf op het  fjord  en het eiland met de zonnestralen als afwerker van het mooie natuurzicht vanuit de zee. De vissen ( kabeljauw ) waren vandaag wel groter en zwaarder dan 15 kg. Er  werd gevist tussen 140 en 200 meter diepte .  Vandaag hadden we 200 kg filets.
Woensdag, bewolkt, koude noorderwind, 2 uren  varen,  nu werd er gevist op een diepte van 200 tot 250 meter.  Op de bodem waren kleine vissen, de grotere vissen waren enkele meters hoger te vangen, dit maal vissen tussen 17 en 19.500 kg welke de zwaarste van de dag was.

 
Deze dag  werd er zolang mogelijk gevist en we  kwamen in de haven om 19.00 uur. Er werd besloten om ijs te gaan halen en de vis te bedekken tot morgen, om te fileren. Het was een goede visdag  geweest, soms met 2 stuks aan de lijn wat natuurlijk werken was vanuit een diepte van +/- 160 meter.

 


Donderdag uitslapen, rustig ontbijten en rond 10.00 uur fileren en inpakken. De schipper “ Tor “ had gevraagd om enkele kleinere vissen aan boord te houden om te fileren op de vel en deze later te roken . De buikvinnen moesten   opzij gehouden worden om een soep van te maken. Deze avond werd er vissoep opgediend welke door TOR gemaakt was met room, we hebben flink gesmuld. In de late namiddag eens in de plaatselijke supermarkt  inkopen gedaan, het eerste contact met de plaatselijke bevolking was goed en zeer vriendelijk. In de haven zagen we enkele vissers welke daar hun verblijf hadden in een chalet en hun vangst van de dag aan het verwerken waren . Het waren BELGEN uit de omgeving van Merksem,  die een dag later terug naar huis reden. Zij hadden die dag een kabeljauw gevangen van 28.00 kg en dat was hun grootste vangst van de week.



De vrijdag was een herhaling van de vorige dagen.


 
Zaterdag op aanvraag eens op de zeewolf, Tor was akkoord maar verwittigde ons dat we niet veel moesten verwachten want het was nog te vroeg.  Nu vaarde TOR iets dichter langsheen de rotsen waar duizenden meeuwen huisden, toen ze uit hun schuilplaats opvlogen werd het donker.


 
Enkele honderden meters verder hadden we  vlug beet. Enkele zeewolven aan boord getrokken van ongeveer 0.60 tot 0.80 cm  het was weer een andere visserij .

 
Na een uurtje vissen terug naar de plaatsen van de kabeljauw,  er werd regelmatig verlegd om een andere drift te nemen, tijdens het verleggen zagen we een witte plek op het water, dichterbij gekomen was het een dode walvis. Vandaag werd de grootste vis gevangen door JOHNY  24.800 kg. 


Zondag  regen, mist en we varen uit om 10.30 uur.  Het was een korte dag waar natuurlijk het weer een grote rol in speelde, vlug hadden we 1 ton vis. s’Avonds de foto’s op de laptop geplaatst en laten zien aan de collega’s, die ze goed geslaagd vonden.

Deze foto's werden getrokken na middernacht

Maandag uitslapen, materiaal kuisen en stilaan inpakken. De laatste filets  werden overgebracht van de ene vriesbak naar de andere en zo stapelen om zoveel mogelijk mee te nemen. Onze rekeningen betalen van verblijf en boot  aan schipper TOR.

Een samenvatting van onze visweek was dat het werken was,  zowel vissen als fileren . Dat er een groter exemplaar gevangen werd er ook andere aan de haak werden geslagen met als gevolg dat er soms zelfs meerdere malen wargaren werd gebreid met als gevolg dat je de visdraad van de vislijnen moest ontwarren, wat soms niet gemakkelijk was en waarvoor je veel geduld moest hebben.


 
Nadat boot en fileerhok waren  gekuist reden we enkele dorpen verder het eiland op, naar het dorpje  "SORFAER “ eens langs de supermarkt die iets groter is dan onze plaatselijke supermarkt,  verder langsheen de dijk naar het gestrande Russische Oorlogsschip  "MOERMANSK“ welke op de klippen is gelopen tijdens een storm . Het schip is in verre staat van ontbinding  maar toch de moeite om te gaan kijken.

Dinsdag werd het appartement grondig  gekuist en alles zorgvuldig ingeladen. We werden als afscheid bij Tor uitgenodigd om te komen eten, aardappelen in de schil met gerookte vis met roomsaus en gestoofde prei. Om 16.00 uur namen we afscheid van Tor en vertrokken richting  “ ASVIK “ om de ferry te nemen  te 18.00 uur.
 
Onderweg zagen we onze eerste kudde rendieren welke werden uitgezet op het eiland door de herders. Nog eens langs de winkels lopen, aan de ferry kwamen enkele mannen met een riek en emmer aan om pieren te steken op een zandstrandje, we gingen eens kijken en het waren vissers van GENT  die gingen trachten om grote pladijzen te vangen in het fjord te ASVIK.  Een van de mannen was de  dag voordien  gaan duiken en had met de harpoen enkele geschoten.
18.00 uur stipt werd de terugweg aangevangen voor het vertrek van de ferry.

 
Na enige tijd rijden werden we achter een bocht opgeschrikt door enkele elanden die op de weg stonden en onze richting gelopen kwamen. Maar kort erna liepen ze de natuur in en konden we onze weg vervolgen. Om 04.10  gewacht op ferry te BAGNES welke om 05.00 uur zijn eerste afvaart had.



 
De poolcirkel bereikten we om 9.45 uur en het centrum met museum en winkel opende om 10.00 uur. Buiten was het een ijskoude wind en er lag 2 meter sneeuw  wat voor een beetje beschutting zorgde. Een mooi zicht op de vlakte met op de achtergrond de bergen met sneeuw bedekt. Binnen  was het museum waar de dieren afgebeeld werden die op POOLCIRKEL leefden, het waren er te veel om op te noemen zeker de moeite om te gaan kijken.


 
We reden tot ongeveer 125 km voorbij Trondheim en overnachtten op camping te “ KNIKNE  “, coordinaten  n: 62° 37 .201 O : 10° 14.47.8, langsheen een riviertje waar volgens de info grote forellen gevangen werden van 1.900 kg. We overnachtten in een van de blokhutten die dienst hadden gedaan op de Olympische spelen te Lillerhamer,  we kregen zelfs toelating om ons eten klaar te maken in de keuken van de camping. We besloten om een tweede overnachting hier te doen zodat de vriesbakken nog eens extra konden bij werken.
Donderdag getracht om enkele bezienswaardigheden te gaan bekijken, alles was gesloten zelfs de weg naar het gebergte om een zicht over de vallei te hebben, was niet te doen wegens ijsgang hogerop de berg.

 
Vrijdagmorgen vertrokken we naar OSLO om daar de nachtboot te nemen. Het weer was ons niet gunstig , regen en regen,  in de haven hebben we langs de oude schepen gewandeld, taxfree shops bezocht en iets gaan drinken in een gekende café  om later in de rij te gaan aanschuiven voor het inschepen richting Fredrikshaven. 


Mark had de pech dat hij een strengere  controle kreeg van de plaatselijke douane, wij mochten inschepen met een bang hartje, kunnen ze nog mee met de boot of niet, contact nemen via gsm ging niet wegens slecht ontvangst, plots stonden ze voor ons op de boot wat een grote geruststelling was .


Zaterdag 09-05-2009

19.30 uur waren we thuis .

 

 

Tor de schipper

www.soroya-fishing.no

 

 

Enkele grotere kabeljauws
Fons
Eddy
Mark
Johnny
Kurt
stephan

 

Top
Terug